Vuosi 2021

Ahti Ojanen kävi pitämässä esitelmän Hx -hanke Jyväskylässä ja Saarijärvellä.

Harri Jaakkola piti 19.5. esityksen "Isäni s. 1920, sotatie 1938-1944".

Valamon retki 24.8. Ruokailu Karjalainen praasniekka Keisarin salissa.

Valamon pääkirkko

Tellervo ja Timo Koivulangas kertoivat toiminnastaan Israelista 15.9.

Ahti Ojanen piti 20.10. esityksen "Sotakorvaukset, kahdeksan vuoden urakka 1944-1952"

Kansallisen senioriliiton Keski-Suomen piirin 50-vuotisjuhla Saarijärvellä 22.10. Maarit Kuikka piti juhlapuheen. Kuva Leena Aijasaho

Ahti Ojanen ojensi Maarit Kuikalle Äänekoski-korun kiitoksena. Arja-Leena Peiponen ojensi ruusun. Kuva Leena Aijasaho

Sonja Lampinen, Kultaisen harmonikan voittaja, soitti juhlassa. Kuva Leena Aijasaho

Raimo Veintie muisteli yhdistyksen taipaletta. Kuva Leena Aijasaho

Juhlan järjestäneen kolmen senioriyhdistyksen, Karstulan, Äänekosken ja Saarijärven, "Dynastian", juhlatoimikunnan edustajat Eila Sallinen, Ahti Ojanen ja Arja-Leena Peiponen kiittivät vieraita. Kuva Leena Aijasaho

Äänekoski-korun tarina

Oli viileä syksyinen päivä 1920-luvulla, kun Äänekoskella maanviljelijä Eelis Kautto ajoi hevosellaan syyskyntöjä sukunsa omistamalla yli vuosisadan vanhalla peltolaikullaan, Pohjan talon lähellä Mämmellä. Auran viillokselle nousi oudon näköinen esine, viikinkiaikainen kupurasolki, jossa oli omalaatuinen nystyräkoristelu.

Koru oli pronssinen, ympyriäinen kupurasolki, jotka parina kiinnittivät vaippahameen olkapäillä. Varakkaammat naiset ripustivat niiden välille rinnan yli pronssiketjun, johon he kiinnittivät erilaisia riipuksia. Korun erikoisuus ovat sen nystyrät, jotka sijoittuvat säteittäin keskustasta kolmen nystyrän riveinä suorakulmaisesti neljään suuntaan. Nystyräkuvioinnin lisäksi korussa on Hannun vaakunaan viittaavaa urakirjailua, joka juontuu vanhemmasta skandinaavisesta eläinaiheisesta ornamentiikasta.

Äänekoski-koru on tuhannen vuoden takaa viesti siitä, miten ihminen vaelsi ja asettui sisämaahan. Korujen merkitys viikinkiajalla korostui ja siksi kotimaisen korusepän luomus oli tärkeä osoitus erämaahan kotiseutunsa perustaneen itsenäisyydelle. Niin sen kätkeneet kuin korua kantaneet henkilöt pitivät sitä suuressa arvossa.

Vanhan Äänekosken Kotiseutuyhdistys ry 2020

Kuva Helena Ojanen

Kansallisen senioriliiton 50-vuotisjuhla Saarijärvellä 22.10.2021

Valokuvat Leena Aijasaho

Valokuvagalleria juhlasta

Senioriliiton juhlavuonna 2021 myönnettiin Senioriliiton 50 v juhlamitali Äänekosken Kansallisten senioreiden aktiivitoimijoillle Outi Huotarille, Raimo Veintielle ja Päiviö Turtiaiselle tunnustuksena ansioista liiton puolesta.